Onze school heeft een belangrijke taak bij de aanpak van leesproblemen en dyslexie. Dyslexie is een stoornis die wordt gekenmerkt door problemen in de automatisering van het lezen en/of spellen. Wij gebruiken op onze school een dyslexieprotocol, dat bestaat uit een stappenplan voor elke groep. Daarin is vastgelegd dat op meerdere momenten in het schooljaar onderzoek wordt gedaan naar de leesvorderingen. Bij kleuters gaat het daarbij om de voorbereidende taal- en leesontwikkeling. In groep 3 is dat het aanvankelijk lezen en spelling en voor de volgende groepen het technisch en begrijpend lezen en spelling. Dit protocol helpt de leerkracht om vroegtijdig lees- en spellingsproblemen te onderkennen en geeft ook advisering over leeshulp. Daarmee kan een groot deel van de taal/leesproblemen meestal worden verholpen. Verder worden er voldoende gegevens verzameld om kenmerken van dyslexie te kunnen herkennen. Een dyslexieverklaring mogen wij zelf nooit geven, dat kan alleen op grond van specialistisch onderzoek. De intern begeleider kan u hierover informeren.