Vanaf groep 3 houden wij de ontwikkeling bij via methodegebonden en Citotoetsen. Op een aantal vaste momenten in het jaar worden alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen. Resultaten worden digitaal vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (LVS), zodat een goed overzicht van de voortgang van de leerling ontstaat. Daarnaast kunnen de resultaten van de individuele kinderen vergeleken worden met het gemiddelde van de groep. Het LVS gebruiken wij ook in onze kwaliteitszorg.
Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en verslagen van gesprekken met ouders. De groepsleerkracht beheert de leerlingendossiers. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met de intern begeleider de vorderingen van de leerlingen.
Op basis van deze besprekingen wordt besloten welke leerlingen op welke wijze extra aandacht nodig hebben. Ouders worden van deze speciale aandacht en zorg altijd op de hoogte gebracht. Ouders kunnen ook zelf een gesprek met de intern begeleider aanvragen. Doorgaans kunnen kinderen zich in acht jaar de leerstof eigen maken. Omdat niet ieder kind zich hetzelfde ontwikkelt, kan dit ook korter of langer duren.
Het kan voorkomen dat een kind bij de overgang van oudste kleuter naar groep 3 op grond van het ontwikkelingsbeeld beter nog een jaar in groep 2 kan blijven. Wij spreken dan over een jaar kleutergroepverlenging. Ook in latere leerjaren kan soms blijken dat een kind geen goede aansluiting heeft bij de leerstof of het ontwikkelingsniveau van zijn/haar groep. Het kan dan beter zijn voor een kind het leerjaar te verlengen. Dit betekent overigens niet dat de volledige leerstof zonder meer opnieuw wordt aangeboden. Er wordt gekeken naar de behoefte van het kind.
In bepaalde gevallen kan ook besloten worden om het kind een jaar te laten overslaan. Dit is van toepassing als een kind de leerstof en het ontwikkelingsniveau van de klas waarin het zit, is ontgroeid. Ons streven is dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling doormaakt. Door middel van passend onderwijs willen wij meer en meer rekening kunnen houden met de verschillen tussen kinderen. Op het moment dat er speciale zorg rondom een kind is, worden er gesprekken gevoerd volgens de HGPD-methode: handelingsgerichte procesdiagnostiek. Hiermee worden kansen en belemmeringen in kaart gebracht om voor een kind tot passend handelen te komen. Ouders zijn hierbij altijd gesprekspartner.