Wanneer kinderen aan de ‘bovenkant’ uitvallen, krijgen zij in principe door de eigen leerkracht in de eigen groep lesstof aangeboden ter verbreding of verdieping. Het kan ook zijn dat een leerling nog iets meer of juist iets anders nodig heeft, zoals omgang met ontwikkelingsgelijken, leren omgaan met faalangst, leren leren of samenwerken. In dat geval kan een leerling voor één of meerdere periodes aangemeld worden voor de Eurekagroep, bestaande uit leerlingen van zowel onze school als van KBS De Poort uit Loenen en St. Pancratius uit Brummen.
Onze visie is elk kind passend onderwijs te bieden. Hier vallen vanzelfsprekend ook (hoog)begaafde kinderen onder. We noemen dit ook wel ‘cognitief getalenteerde leerlingen’. Deze kinderen denken en leren op een andere wijze dan hun leeftijdgenootjes, wat vraagt om een andere manier van begeleiden.
Bij passend onderwijs staat centraal dat het lesaanbod aansluit bij de mogelijkheden van iedere leerling. Alle leerlingen ervaren het onderwijs als uitdagend en leerzaam, ook kinderen die meer aankunnen. Voor cognitief getalenteerde leerlingen betekent dit compacten (inkorten) en verrijken van het lesaanbod. Voorbeelden van verrijkingswerk op onze school zijn projecten uit de Pittige Plus Kast, Acadin, Rekentijger en Topklassers.
Eurekagroepen
Toch is compacten en verrijken niet voor ieder cognitief getalenteerd kind voldoende. Soms komen deze kinderen niet of nauwelijks tot leren en lopen vast in het leerproces. Ze durven niet aan iets onbekends te beginnen, bang om fouten te maken. Ze kunnen hun aandacht niet bij het werk houden of weten niet hoe ze een opdracht moeten aanpakken. Ook kunnen ze van mening zijn dat ze de opdracht direct moeten kunnen oplossen, en anders lukt het nooit (fixed mindset).
Voor deze leerlingen zijn er de Eurekagroepen. Hier wordt op hun specifieke leerbehoeftes ingegaan: het leren leren, leren plannen, leren samenwerken en leren fouten maken. Daarnaast voorziet de Eurekagroep in de behoefte van cognitief getalenteerde leerlingen om regelmatig samen te spelen en te leren met en van ontwikkelingsgelijken.