Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4-jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. Dit gebeurt op een kindvriendelijke en uitdagende wijze. Bekend is dat vooral de taalgevoelige leeftijd in de onderbouw een goede uitgangspositie is. Diverse leerkrachten zijn opgeleid en zijn de kartrekkers binnen het team. We leggen de nadruk op het spreken, luisteren en begrijpen van deze taal.
Groove me
In alle groepen maken wij gebruik van de methode Groove me, waarbij actuele songs en plezier steeds voorop staan.
In groep 1-2 maken de leerlingen spelenderwijs kennis met het Engels. Zo luisteren ze naar Engelse verhalen, zingen liedjes en leren hun eerste Engelse woordjes en korte zinnen. In de loop der jaren wordt hun woordenschat verder uitgebreid en leren de kinderen de beginselen van de Engelse grammatica.
De groepen 3 en 4 krijgen ook Engels. Echter in deze groepen wordt de intensiteit van het Engelstalige programma tijdelijk wat minder omdat de kinderen nu ook Nederlands leren lezen en schrijven.
In groep 5 en 6 neemt de intensiteit van het Engelstalige programma weer toe en zal het Engels ook aangeboden worden als vak. Groep 7 en 8 hebben altijd al Engels op het programma staan, hier zal alleen de inhoud van de lessen verbreden.
Net als bij andere vaardigheden zoals rekenen en gym zal er ‘natuurlijke differentiatie’ plaatsvinden. Sommige kinderen kunnen en doen nu eenmaal meer met wat ze aangeboden krijgen dan andere. Voorop staat dat Engels leren voor alle kinderen leuk blijft en dat er voldoende rekening gehouden wordt met de verschillen tussen leerlingen.
We nemen in groep 8 het Anglia examen af. Dit examen zal een leerling toetsen op zijn/haar niveau. Het primaire doel is om leerlingen beter voor te bereiden op het voortgezet onderwijs en hun verdere toekomst.