In de school zijn vlucht- en brandroutes duidelijk aangegeven en twee keer per jaar houden wij een ontruimingsoefening. Binnen de school hebben wij meerdere collega’s die gecertificeerd bedrijfshulpverlener zijn.
Sociale veiligheid
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvolle methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
Via het bij Kanjertraining horende en erkende leerlingvolgsysteem KanVAS onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen. De resultaten ervan bespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op scholenopdekaart.nl
De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider. De IB’er ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.